0 st

Allmänt

Denna butik riktar sig främst till företagskunder, men du kan även handla som privatperson. De flesta leksaker idenna butik plus ett större sortiment finns även i vår leksaksbutik Smultronbyn Träleksaker där du som privatperson kan handla till bra villkor. Kontaktuppgifter till oss är; telefon 076-199 92 08 eller mail info@smultronbyn.se. 

För företag, inklusive enskilda näringsidkare, gäller Köplagen. För privatpersoner gäller Distansavtalslagen (se nedan angående ångerrätt) samt Konsumentköplagen.

Förskoleprodukter.se ligger under företaget Smultronbyn Handelsbolag som även driver e-butikerna Smultronbyn Träleksaker och Smultronbyn Väntrumsmöbler.  

 

Cookies

Enligt lagen om elektronisk kommunikation som trädde i kraft den 25:e juli 2003 så ska besökare på en webbplats informeras om användande av så kallade cookies, samt få möjligheten att förhindra att de används. En cookie är en liten textfil (oftast mindre än 1kb) som sparas på din dator och lagrar information. Cookies används bl.a för att förbättra webbplatsen för användaren.

Vår webbplats använder den vänliga varianten av cookies, sk. session cookies. När du är inne och surfar på en webbsida, skickas session cookien mellan din dator och vår server för att kunna utbyta information. Bl.a om vad du har lagt i din kundvagn, eller om du är inloggad på vår site.

Vi sparar ingen personlig information via session cookies. Session cookies lagras inte permanent på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare. Det finns säkerhetsinställningar i de flesta webbläsare som avaktiverar session cookies. För det mesta kan man även ta bort eventuella cookies som redan har sparats.

Om du väljer att inte acceptera session cookies på vår webbplats, kommer webbplatsen inte att fungera tillfredställande.Vid besök på denna webbplats sker automatisk registrering av din IP-adress för mätning av besöksfrekvens. 

 

Köp

Vid beställning träffas avtal om köp först när Förskoleprodukter.se bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. Vid sällsynta tekniska problem och felande lagerstatus kan Förskoleprodukter.se bli tvungna att makulera order och inbetalning från kund. En orderbekräftelse genereras automatiskt.

Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. Förskoleprodukter.se har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har erlagts från kund. För att handla i butiken Förskoleprodukter.se måste du vara 18 år. Försäljning sker endast inom Sverige om inte annat avtalats med kundtjänst. 

 

Prissättning

Alla produktpriser visas inklusive moms. Vid bekräftad beställning kan priserna endast ändras av omständigheter som Förskoleprodukter.se inte råder över. Till exempel valutaförändringar, ändrad moms eller tillfälliga tekniska fel.  

 

Frakt

Förskoleprodukter.se  tar ut en enhetsfrakt på 99 SEK (inkl. moms) för pakettjänst till dörr inom Sverige. Förskoleprodukter.se och deras leverantörer skickar leveranser med Posten Paket, DHL Paket samt Schenker. Du som kund får alltid ett sökbart sändningsnummer med mail om detta finns när paketet är på väg till dig. På så sätt kan själv följa ditt paket och se förväntad leveransdag. 

 

Betalningsvillkor Företagskunder

Faktura 30 dagar

Du som beställer från ett företag - förening, stiftelse, mottagning, förskola eller liknande skriver in organisationsnummer istället för personnummer när du registrerar dig som kund. Vill du att ett löpnummer eller referensnummer ska stå med på fakturan skriver du enkelt in detta i kassans formulärfält. Du kan också komplettera med andra uppgifter angående fakturan i meddelandefältet. Administrationsavgiften för faktura är 29 kr.

Payson kortbetalning

Säker och enkel kortbetalning via Payson (du behöver inget Paysonkonto själv). Betala med VISA eller MasterCard. Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik. 3D Secure är en global säkerhetsstandard som är framtagen av VISA och Mastercard för säkra betalningar över Internet. Samtliga transaktioner som innehåller personuppgifter och kortuppgifter är krypterade, det innebär att ingen obehörig kan se de uppgifter som skickas! Smultronbyn Handelsbolag lagrar inga kortuppgifter.

Det är enkelt att kontrollera om en sida är säker genom att titta efter ett litet hänglås i nedre högra hörnet på ramen på IE 6, eller på höger sida i www-adressfältet på IE 7 när Ni kommer till betalsidan. Adressfältet på skyddade sidor inleds alltid med https://. Det innebär att sidan är säker och att ingen annan kan se dina kort- eller personuppgifter när du betalar. 

Smultronbyn Handelsbolag som driver e-butikerna Förskoleprodukter.se, Väntrumsmöbler.se och Smultronbyn.se har Handelsbankens kvalitetmärkning SafeSale eftersom företaget uppfyller deras höga krav på säker Internethandel.

Förskottsbetalning

Du kan även välja att betala i förskott. Då tar vi en administrationsavgift på 10 kr när vi skapar din förskottsfaktura. Förskottsfakturan mailar vi sedan till dig. Du betalar din order via vårt bankgiro med ditt ordernummer som referens. Så fort vi registrerat din inbetalning packar och skickar vi din order. OBS! Det brukar ta en bankdag från insättning till att vi ser belopp och avsändare på vårt konto. Om vi inte har sett inbetalningen inom fem bankdagar makulerar vi din order. Detta eftersom vi inte kan hålla artiklar undanlagda längre än några dagar. Vet du att du är någon dag sen med din inbetalning ber vi dig maila oss och meddela det så avvaktar vi någon dag extra. 

 

Betalningsvillkor Privatkunder

Klarna Checkout

Med Klarna Checkout kan du själv välja om du vill betala med faktura, konto, banköverföring, kort eller Klarna Direkt. Först bekräftar du köpet och sedan väljer du betalningssätt. Om du inte aktivt väljer betalningssätt väljer systemet faktura 14 dagar som är förvalt. Om du undrar något över din faktura kan du själv logga in på Mitt Klarna med ditt BankID eller mobilnummer/mailadress. Klarna kundtjänst har telefonnummer 08-120 120 10.

Klarnas villkor

 

Ändring av beställning

Du kan göra ändringar i din beställning fram till dess att beställningen har effektuerats. Med effektuering menas att din order har hämtats från oss av fraktbolaget. Om ändringen godkänns, och varan finns i lager, kommer eventuella prisdifferenser att regleras enligt det pris, som gäller vid ändringstidpunkten. Det är inte möjligt att ändra en beställning när ordern har effektuerats. Självfallet kan order, som redan levererats ut från vårt system, därför inte ändras. Privatpersoner har dock ångerrätt enligt vad som sägs under rubriken ”Ångerrätt”.  

 

Avbeställning

En avbeställning är inte giltig förrän du mottagit bekräftelse härom från oss. Du kan avbeställa din order utan kostnad för dig fram till dess att beställningen har hämtats av fraktbolaget. Efter denna tidpunkt är du skyldig att ta emot leveransen. Avbeställning av icke lagerförd vara som beställts eller tillverkats speciellt för dig, är inte möjlig, efter det att vi beställt eller påbörjat tillverkningen av varan/tjänsten. Detta gäller Kideas varor som tillverkas efter beställning.

 

Leveranser

Leveranstid: I webbutiken är alla våra varor markerade med leveransindikering. Vi måste dock reservera oss för att leveransindikeringen kan grunda sig på felaktiga uppgifter, vilket innebär att en leverans kan komma att ske senare än beräknat. Kideas produkter har alla en leveranstid på ca 4 veckor. Övrigt sortiment levereras vanligtvis inom en till två veckor från orderdatum. Vid undantag kontaktar vi dig med information om aktuell leveranstid.

Vi förbehåller oss rätten att stryka ej leveransbar vara från din order med prisavdrag för densamma. Vi försöker då kontakta dig för att avtala om du önskar beställa annan, likvärdig vara, eller avbeställa din order. Om du önskar avbeställa en vara på grund av dröjsmål med leveransen, är detta möjligt att göra fram till dess att varan effektuerats (se ovan under ”Avbeställning”).

Paketen levereras av Posten, DHL eller Schenker Paket till dörr eller till ett utl'ämningsställe nära dig (gäller privatpersoner). Leverans sker endast inom Sverige, såvida inte annat avtalats i förväg. Leveranstiden är alltid beroende av flera faktorer som vilken veckodag du beställer, hur stort ditt paket är och var i Sverige du bor. Har du ont om tid och undrar du över när just din beställning når fram går det bra att ringa eller maila in den frågan till oss.

Förskoleprodukter.se  kan inte påverka förseningar i leveranstiden på några dagar beroende på våra fraktpartners hantering och utskick av paket och avier. Vi är dock tacksamma om ni meddelar eventuella förseningar till oss på info@smultronbyn.se. Detta eftersom sådana händelser påverkar vårt val/byte av fraktpartner.  

 

Transportrisken

Tillsammans med våra fraktpartners står vi för transportrisken d.v.s. risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.  

 

Skadat gods

När du tar emot din vara är det viktigt att du omedelbart besiktigar paketet. Skulle emballaget och innehållet vara skadat så meddelar du detta till ditt postcenter eller direkt till transportören. Spara alltid den bekräftelse du får på att ditt gods är skadat. Vi är tacksamma om du meddelar oss snarast på mailadress info@smultronbyn.se om det inträffar. Dock senast inom en vecka. 

 

Ej mottaget paket

Om du inte kan ta emot paketet vid första leverans görs vanligen försök till omleveranser, dock kan det tillkomma extra kostnader för detta. Se till att ange en leveransadress där mottagaren finns på plats och meddela eventuella öppettider som kan försvåra leveransförsök. Om du som beställare inte tar emot paketet på uppgiven leveransadress eller inte hämtar ut paketet på utlämningsstället skickas försändelsen tillbaka till oss. Vi kan då komma att debitera dig en skälig summa för frakt- och administrativa kostnader - ca 200 kr exklusive moms. Betalas inte denna kostnad, lämnas kravet till inkasso.  

 

Ångerrätt och Öppet köp (Privatkunder)

Enligt Distansavtalslagen har du som privatkund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Vid utnyttjande av Ångerrätt/ Öppet köp betalar kunden för returfrakten tillbaka till oss. För att Ångerrätten och Öppet köp ska gälla måste varan returneras i omonterat, obrukat och oskadat skick. Med det menas att du inte får ha använt varan och att den ska skickas tillbaka i sin originalkartong.

Om du vill utnyttja din ångerrätt ska du skicka ett skriftlig meddelande till oss, lämpligen via e-post. Vi tar därefter ställning till, om du uppfyller de förutsättningar som krävs för att kunna tillämpa ångerrätten. Du kommer därefter att motta ett svar med e-post från oss, i givet fall med information om hur du ska skicka tillbaka varan. Observera att du måste följa våra rekommendationer vad gäller emballage etc. Observera också att det enligt lag är du som ska betala fraktkostnaderna.

Om du får hem en vara som är felaktig eller felexpedierad, betalar vi givetvis returfrakten. Skicka inte tillbaka varorna utan att först ta kontakt med oss. Vi hjälper dig med returen.

OBS! Vid specialbeställda produkter som tillverkats speciellt till dig, som Kideas produkter, gäller inte ångerrätten som för övriga varor. Denna undantagsregel från ångerrätten är i enlighet med Distansavtalslagen. Självklart gäller dock reklamationsrätten som vanligt även vid specialtillverkade produkter om du skulle upptäcka något fel på din vara. Skulle du ändå ångra ditt köp kan du kontakta oss så ska vi undersöka möjligheten att göra ett undantag och ta tillbaka varan - vi kan dock inte lova något och du måste ändå betala den reella fraktkostnaden från lagret och tillbaka till oss. 

 

Reklamationer

Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt skall du kontakta oss via e-post inom en vecka. Spara alltid emballage, originalkartong och betalningsbekräftelsen. Om du ska skicka tillbaka en skadad vara till oss gör du det enklast i det emballage och förpackning som den skickades ut i. Reklamationsrätten täcker endast ursprungliga fel, d.v.s. fel som fanns i varan vid leverans. Detta gäller inte i de fall då vi ej kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv. Vanligt slitage ersätts ej. OBS! Montera aldrig ihop en vara som är defekt. Invänta ny del om sådan behövs.

Vid en reklamation hjälper vi dig enligt följande: Är skadan av mindre karaktär för funktion och utseende kan vi i en gemensam överenskommelse sänka priset för varan i efterhand och reglera din betalning efter detta. Om skadad del kan ersättas av ny del skickas en reservdel om sådan finns (avhjälpande). Finns ingen reservdel tillgänglig kan vi om varan fortfarande finns i lager skicka en ny vara som ersätter den felaktiga (omleverans). Finns ingen reservdel eller ny vara tillgänglig har du rätt returnera varan och sedan få dina pengar du betalt för varan tillbaka (häva köpet).

Vid reklamationer står Förskoleprodukter.se för returfrakten om varan/delen ska tillbaka till vårt lager. Ska varan/delen inte returneras får kunden själv slänga/sopsortera delen precis som med övriga fraktkartonger och annat förpackningsmaterial.

 

Garanti

Garantins längd

Vi ger dig 1 års garanti på de flesta produkter i vårt sortiment. I de fall tillverkaren lämnar en annan garantitid, erbjuds du självfallet samma garantilängd och det framgår på enskild produktinformation.

Garantins omfattning

Garantin omfattar funktionsfel/fabrikationsfel som uppkommer/upptäcks under garantitiden. Garantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och allmän förslitning, vanvård eller onormal användning eller då kund ej följt skötsel- och serviceanvisningar. Med vanvård menas till exempel våldsamma lekar eller då barn från ej rekommenderad ålder använt leksaken.

Utnyttjande av garantin

Din orderbekräftelse eller din faktura gäller som garantibevis. Hänvisa till ordernummer eller fakturanummer vid din kontakt med oss. 

 

Återbetalning

Då du ångrar ditt köp eller vid en reklamation häver ditt köp gör vi en återbetalning till dig med relevant belopp. Återbetalning sker till ditt bankkonto alternativt att din faktura makuleras beroende på valt betalsätt. Återbetalningen sker inom 5 arbetsdagar från att vi har mottagit och godkänt din retur. 

 

Reservationer

Vi reserverar oss för gällande prisuppgifter till följd av felskrivningar, tekniska problem eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.Skulle något villkor befinnas ogiltigt enligt vad som gäller enligt svensk eller EU rätt, ska detta inte innebära att köpvillkoren i sin helhet blir ogiltiga, utan det ogiltiga villkoret ska i så fall ersättas med likvärdig lagenlig text. 

 

Force Majeur

Båda parter ska vara befriade från fullgörande av avtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad. 

 

Person- och adressuppgifter

När du registrerat dig och gjort din beställning, godkänner du också att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att på bästa sätt kunna fullgöra våra åtaganden gentemot dig. Vi skyddar dina personuppgifter enligt Personuppgiftslagen, och du har rätt att få dessa raderade om du så önskar.

Smultronbyn HB delar inte med sig av uppgifter ur sitt kundregister. Alla uppgifter kunden lämnar, köp och betalningar hålls konfidentiella. När du som kund handlar hos oss skyddas överföringen av de uppgifter du anger i kassan av en s.k. SLL-kryptering.Vi använder enbart information för att kunna ge dig en bra service.

Förskoleprodukter.se skickar automatiskt ut e-nyhetsbrev till alla sina registrerade kunder som inte bockat ur den rutan i kassan vid sina beställningar. Om du som kund inte vill ha dessa brev är det lätt att avbeställa dem genom att klicka på en länk längst ner i brevet. Förskoleprodukter.se skickar inte ut sms-reklam. 

 

Information och bilder

Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor och tjänster som förekommer i vårt sortiment. Bilderna i webbutiken ska inte ses som exakta avbildningar av en viss vara då en del varor kan ha små förbättringar/ändringar i design och färgsättning. 

 

Barnsäkerhet

Förskoleprodukter.se  säljer enbart barnvänliga produkter med giftfria färger och CE-märkning. Vi råder ändå dig som personal/vuxen att kritiskt granska de leksaker du ger till barnen. Fundera över om barnet är stort nog att använda leksaken på avsett sätt. Tips på vad du bör beakta när det gäller barnens leksaker finns på Konsumentverkets hemsida:http://www.konsumentverket.se/

 

Mer detaljerad information om lagar

Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om Konsumentköplagen och Distansavtalslagen mm. Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.

http://www.konsumentverket.se/

http://www.arn.se/

https://lagen.nu/1990:931 (Köplagen)

0 st
Stäng